Janoušek Lukáš Theme Park World aneb v kůži komedianta Jak vlastně začal tenhle příběh. To jsem jednoho dne seděl doma v křesle, něco pojídal, možná i četl denní tisk a při tom jsem znuděně projížděl televizní kanály. Nahoru a dolů, dolů a nahoru. Hrůza! Když už u mě začala propukat bezmoc, zželelo se mě televiznímu bohu, a ten mě nasměroval na vysílání kabelové televize SuperMax. Jaká u mě propukla radost, když jsem zřel několik prvních sekund vysílaného pořadu. "No jasně, Kybernet!" (Pro neznalce bych mohl objasnit, že Kybernet je magazín o počítačových hrách.) No a abych se konečně dostal k jádru problému. V tomto díle jsem spatřil totiž něco, co bych si dříve vůbec nebyl pomyslel (sakra, to je ale knižní čeština!), že doopravdy existuje. Jasně, byla tam recenze na hru z dílny Bullfrog Productions - Theme Park World. Když jsem vstřebal první dojmy z krátké ukázky, bylo mi jasné, že i tahle hra má místo v Pařbě. Asi by se taky slušelo objasnit, co to vůbec je Theme Park World. I když to možná na první pohled nevypadá, je to plnohodnotná strategie, která vás postaví do čela zábavního parku. Ano, vy jste právě ten, komu je vděčná hromada capartů, ten, kdo vydělává na smíchu, jekotu a zvedlém adrenalinu. Avšak jen pokud budete "succesful businessman".
Jelikož žádný začátek není jednoduchý, i vy máte nejprve k dispozici silně omezené možnosti atrakcí, obchůdků a herních automatů. U každé atrakce musíte zadat předem třeba kapacitu vozíčku, rychlost nebo počet kol za jízdu. To vše se promítá do nálady zákazníků, ale také na výnosnosti, stupni opotřebení, míře nebezpečí a mnoha dalších zdánlivých maličkostech. Ale pozor, vše zde souvisí se vším! Asi nejvíce budete vydělávat na obchodech, takže je třeba ohlídat si kvalitu výrobků i jejich cenu. Jak postupuje věda, máte postupně k dispozici nové a nové atrakce, obchody a všemožné zlepšováky. Na vás je jen rozhodnutí, který z nich je nutný hned a který až později. O váš park se vám bude starat parta zaměstnanců ve složení mechanici, hlídači, baviči a všestranní uklízeči. I tady však opatrně! Jak už je to v lidské nátuře, některý z "fachmanů" vám bude nadávat za nízkou mzdu, zatímco druhý se za stejný příjem div nepředře. No, musíte dobře volit. Aby ale byla jejich práce efektivní, musíte je dobře rozdělit do lokalit.
Teď něco k samotnému managmentu. Nepostradatelným pomocníkem se vám stane ukecaný mravenec, který sleduje dění v parku a podává vám zprávy, jak je kdo spokojený nebo kde se děje nějaká nepřístojnost. Když upozorňuje na výtržnictví, je v policejní uniformě, když je něco rozbité, hodí na sebe montérky, a tak podobně. Jelikož je to hra "skoro" ze života, klidně se vám může stát, že se budete slunit na vrcholu blahobytu, obchody budou šlapat jak švýcarské hodinky a vaše konto bude naditější a naditější, když vás zasáhne nepřízeň počasí, která může klidně trvat několik dlouhých dnů. To pak klesnou obchody, lidi odejdou, některé stroje potřebují generálku, no není to sranda. Jednoho krásného dne se objeví přítel mravenec a nabídne vám zvláštní úkol. Nejprve jednoduchý - prodat za 20 dní 600 hamburgerů. Když to splníte, dostanete odměnu. Tak co, snížíte cenu a obsah tuku, dočasně zvýšíte kvalitu a prémie je vaše. Později však mravencovy nároky vzrostou.
Hudba v pozadí je spíše průměrná a spíše je slyšet "ryk" povykujícího lidu a skřípění zastarávajících atrakcí. Ale všemu dominuje hlas mravence. Jelikož jsme ve věku internetu, i tady můžete pomocí jediného tlačítka pochlubit svým parkem na webu, nebo si stáhnout jiný. Další možnost je vytvoření fotografie, kterou můžete záhy poslat e-mailem. Když bych to měl shrnout, Theme Park World je zábavná hra, která si určitě najde ve víru 3D stříleček a RPGéček své místo. Proč? Protože je zkrátka o něčem jiném. Je propracovaná do detailu a slibuje zábavu na dlouhou dobu.
|
|||||||||||||||
Janoušek Lukáš Pharaoh aneb na skok v Egyptě Abych se hned na začátku přiznal, nejsem zarputilým vyznavačem strategických her a i když mě některá z nich upoutá a zahraju se do ní, nemám prostě trpělivost a po několikerém hraní ji nekompromisně odsouvám do propadliště dějin. Za můj "pařanský" život mě dokázaly oslovit pouze tři strategie, a to SimCity 2000 - moje vůbec první hra, Heroes of Might and Magic 2 - tu jsem fakt "žral" a Pharaoh - fungl nová hra od tvůrců legendárního Caesara, která skloubila dohromady to nejlepší z her podobného žánru. Snad proto jsem se ji rozhodl zařadit i do Pařby. Než začnu samotným popisem hry, chtěl bych vám trošku nastínit "vo co de". Tak tedy: Pharaoh je real-time strategie, jejíž rozmanité mise jsou rozděleny celkem do pěti etap - pěti období. Vaším úkolem je nejprve vybudovat prosperující město, potom vytvořit fungující dopravní cesty, kvalitní zavlažovací systém, a nakonec i budete stát v čele vaší armády a čelit útokům agresora. Co se grafiky týče, je hra celá postavena na enginu z Caesara III. Možná si teď říkáte, že to není příliš originální, ale proč měnit něco, co se již dříve osvědčilo, zvláště, když grafika v Caesarovi je na velmi slušné úrovni. Oproti trilogii s nejslavnějším Římským císařem byl ale děj zasazen do Starověkého Egypta, takže jsou stejně všechny budovy úplně nové.
Jestliže byly všechny starověké civilizace závislé na vodě, v případě Egypta to platí dvojnásob. A Pharaoh toho také náramně využívá. Budete si proto muset ve vašem "deníčku" vyhradit kolonku s názvem záplavy. Tak budete moci v určitou roční dobu počítat se záplavami přinášejícími úrodné bahno, což se ovšem bude střídat s mohutným běsněním Nilského toku, který nekompromisně smete vše, co se mu postaví do cesty. Na místech zvlhčené půdy můžete stavět farmy pěstující jak potraviny, tak i průmyslové suroviny, určené k dalšímu zpracování. Abyste mohli pronikat hlouběji do pouště, musíte využívat studny, vodní rezervoáry a později (již ve třetí epoše) i zavlažovací systém. Základem každé mapy je různě rozložená krajina s jednou obchodní cestou (hooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooodně důležitá věc k přežití) a větším či menším množstvím vodní plochy. Když konečně máte město naplánované, začnou se sem hrnout první kolonisté. Ale jako obvykle, obyvatelstvo je rozmazlená chátra, tak jim musíte plnit všeliké požadavky. Tak třeba: vykolíkovat parcely, do každého domu zajistit pitnou vodu, dům samotný umístit tak, aby byl blízko bazaru, odkud získávají obyvatelé svoje potřeby. Nejprve sice stačí voda a jídlo, ale postupně budete muset vše zlepšovat (z čehož ale plynou vyšší daně). To znamená zavést keramiku, zlepšit zdravotní péči, postarat se o zábavu, stavět chrámy, zpestřit jídelníček, opět zlepšit zdravotní péči, opět zpestřit jídelníček a tak pořád dokola. A když z toho nezblbnete, má to jeden velmi příjemný důsledek. A sice ten, že vaše "prasátko" bude praskat ve švech. A hele, všechno je "gold echt gold!"
Veledůležitou roli zde hraje také obchod. Žádná z vašich provincií totiž není soběstačná. Nestačí ale jen dovážet, stejně dobře musíte naplánovat i vývoz, abyste neskončili ve ztrátě. Obchodovat lze jak po souši, tak na vodě - rozumí se po Nilu. Precizní rozmístění nákladních doků, překladišť zboží a návazného průmyslu je to nejdůležitější, ale také skoro to nesložitější v celé hře. Nebyl by to starověký Egypt, kdyby tam chyběly divy světa - proslulé Monumenty. Stavba těchto kolosů patří k těm nejnáročnějším úkolům ve hře. Většina těchto staveb vyžaduje jak importování surovin, tak obrovské množství pracovní síly a moře času. Jedině tak si ale můžete zajistit nesmrtelnost a věčnou slávu. Nehledě na to, že právě jejich výstavbou musíte dokončit řadu misí. Tak to bylo ve zkratce snad to hlavní, co se dalo k Pharaoh napsat. Jestli vás tahle recenze přesvědčila a ke hře zasednete, sami poznáte, že je toho mnohem víc. Jestli se vám dříve líbil Caesar III, rozhodně byste si neměli tuto novinku nechat ujít, neboť oproti němu přináší ještě plno vylepšení.
|