David Majda

South Park: Peklo na Zemi

Vulgární, americký, animovaný, parodizující, kontroverzní a pohoršující, kultovní, skvělý - všemi těmito přívlastky se dá film South Park, který před pár týdny proběhl lounským kinem (nutno dodat, že ne bez povšimnutí), bez rozpaků označit. Pokud vám název South Park vůbec nic neříká, tak vězte, že to je kreslený seriál, který vznikl v Americe před několika lety a veleúspěšně se odtamtud rozšířil do zbytku světa. I když je kreslený, neznamená to, že je určen dětem - je mířen především na teenagery. Většinou bývá vysílán v pozdních nočních hodinách. U nás běžel nějaký čas na Nově a přiznám se, že jsem doteď ani jeden díl neviděl. Pokud se o něm chcete dovědět něco víc, doporučuju přečíst článek Lukáše Janouška v rubrice Film (s)hit v 6. čísle Naryany. My se ovšem bavíme o filmu, takže...

Hlavní hrdinové + jejich spolužačka Wendy...jako obvykle začnu dějem. Čtveřice dětských hrdinů z poklidného horského zapadákova South Park se dostane do kina na nepřístupný film dvou kanadských komiků, kteří v něm předvádějí "toaletní humor" zakládající se na prdění a vzájemných oplzlých nadávkách. Děti, věrny zásadě, že ve filmu se dovědí to, co se doma nenaučí, převezmou nové výrazivo do svého slovníku a pak (aniž by si vlastně byli vědomi, co to vůbec říkají) častují své spolužáky, učitele a rodiče nadávkami nejtvrdšího kalibru. Netrvá dlouho a matka jednoho z hrdinů se dovtípí, že za zkažení jejího děťátka můžou ti "Kanaďani s prasečíma vočíčkama" a zakládá iniciativu Mothers Against Canada (Matky Proti Kanadě) alias MCA.

Výsledkem je zatčení obou kanadských komiků za jejich vtípky, díky čemuž Kanada vyhlásí USA válku. Komici mají být popraveni na monstrózní show a Kanada potrestána. Jenže děti se nehodlají svých sprosťáren vzdát a tak pod heslem La Resistance připraví plán, jak oba komiky vysvobodit. Do toho všeho se ještě připlete Satan se svým kumpánem Saddámem Husajnem (který chce pořád jenom... ehm... mít sex se Satanem, abych byl slušný - on to říká trochu jinak) a oba se chtějí ujmout vlády na zemi (odtud také podtitul filmu). Nakonec ale všechno dobře dopadne, po velké bitvě je sjednán mír a můžou zase "krkat dětičky a kvést kytičky", abych citoval Satana. Tak a teď, když už jsme dostatečně poučení, se můžeme vrhnout do objasnění přívlastků uvedených na začátku.

Vulgární
Používání obrovského množství sprostých slov patří s South Parku jako k Homerovi Simpsonovi jeho koblihy nebo k počítači klávesnice. Musím říct, že zpočátku je to (zvlášť pro SouthParkistu-začátečníka) docela šok, když nadávky, které i já vezmu do úst jen velmi zřídka, vyslovují osmileté děti jako by se nechumelilo. Po prvních deseti minutách si už člověk trochu zvykne, ale stejně - víc sprostých slov za hodinu a půl jsem ještě v životě neslyšel.
Americký
Je celkem jasné, že něco podobného nemůže vzniknout někde jinde něž v Americe. Tvůrci se prostě nehodlali ničím omezovat a Hollywood se rád podvolí, jestliže má záruku, že film vydělá dost peněz (a ta tady rozhodně byla).
Animovaný
SouthPark používá zvláštní metodu animace, všechno je jakoby slepené z papírků (viz obrázky) a "2D". Lidé nechodí, ale přiskakují a mluví tím způsobem, že se jim zvedá horní polovina hlavy nahoru a dolů. Na druhé straně se ve filmu objevily docela propracované animace pekla či výbuchů (tentokrát plně v 3D), které si nezadají s leckterým hraným filmem. Za animaci má u mě South Park jedničku.
Parodizující
Jestliže někdo hledal ve filmu nějakou hlubší myšlenku, jedna tam určitě byla. South Park je parodie na celou americkou konzumní společnost. Paroduje se všechno od školství, přes politiku, OSN, různé lobbystické skupiny (viz iniciativa matek hlavních hrdinů), zábavné show, rasismus (válečná operace "kryjte se za negry") až po kanadský hokej a Celline Dionovou. Vrcholem této stránky filmu je, když je popraven Bill Gates ve chvíli, kdy se snaží vysvětlit, že Windows 98, které právě "spadly" jsou efektivnější o... (prásk!)
Kontroverzní a pohoršujícíKonečné zúčtování mezi USA a Kanadou
Vzhledem k tomu, že ve filmu se nešetří vulgarismy, roztrhanými střevy a sem tam se objeví i nějaký pohlavní orgán, je jasné, že konzervativnější část populace se proti filmu začne bouřit. Většině mladých film ovšem nijak nevadí a berou ho jako dobrou zábavu. Jako by se tu opět projevovala zásada hipíků Nevěř nikomu nad 30. Fakt je ten, že film si prostě dělá srandu ze všeho kolem nás a nebere si přitom servítky, což se prostě některým lidem nelíbí. Je také pravda, že kontroverznost filmu (i celého televizního seriálu) mu dělá obrovskou reklamu.
Kultovní
Kolem serálu South Park se ve světě i u nás vytvořil kult s celkem solidní členskou základnou, takže dost lidí na něj šlo prostě z principu, že ho nesmějí vynechat (podobně jako já chodím na Star Trek). Jsem zvědavý, kdo první přijde s tričkem s obrázkem Kennyho na hrudi...
Skvělý
Sout Park patří k těm filmům, na které je možné mít jenom dva názory - buď ho považujete za absolutně božský, nebo ho absolutně neuznáváte a jeho tvůrce byste nejraději poslali do samotných pekel. Já se celkem rozhodně řadím k polovině první. Netvrdím, že by South Parku nebylo co vytknout (třebas že druhá polovina filmu byla co do množství smíchu poněkud slabší a místy nezáživná nebo že film byl docela předvídatelný - prostě musel skončit happyendem), ale když to vezmu celkově, patří rozhodně k těm lepším filmům, co jsem letos viděl. Když se na South Park budete dívat trochu s nadhledem a přenesete se přes záplavu vulgarismů, určitě v něm najdete dobrou zábavu na volný večer.

Na závěr snad jedinou věc, která mě teď mimochodem v souvislosti se South Parkem napadla. Existuje teorie, že politický systém, který si ze sebe nedokáže udělat srandu a sám sebe zparodovat, je na pokraji zániku. Podle téhle teorie tu demokracie bude ještě hóóódně dlouho.


South Park: Peklo na Zemi (South Park: Bigger, Longer And Uncut, USA 1999); scénář: Pam Brady, Trey Parker a Matt Stone; režie: Trey Parker

Další informace o filmu a jeho autorech můžete najít na adrese filmovy.seznam.cz/southpark.


Pavel Janda

Český lev 1999

Dne 4.3.2000 se v pražské Lucerně udělovaly prestižní ceny České filmové a televizní akademie - Český lev. V tomto devátém ročníku se očekával veliký souboj mezi snímkem Saši Gedeona Návrat idiota a mezi divácky nejúspěšnějším snímkem letošního roku Pelíšky režiséra Jana Hřebejka.

Soška Českého lvaAkademie vybírala mezi 17 českými celovečerními filmy, které měly v kinech premiéru v roce 1999. Nejvíce nominací - 11 - získal Návrat idiota, 9 nominací získal film Kuře melancholik a 6 Hřebejkovy Pelíšky.

Celým večerem provázela z talkshow Banánové rybičky všem dobře známá držitelka Zlatého lva z roku 1994 Halina Pawlowská, která byla elegantně zastrčena za masivní řečnický pult. Díky této šikovné kamufláži bylo zakryto nějakých těch 125 kg její živé váhy. Bylo vidět, že šlo o přímý přenos. I když se paní Pawlowská snažila být vtipná, občas vypadala, že neví co má dělat. (Ve srovnání s Lucií Bílou, která komentovala udílení cen Akademie populární hudby však obstála na výbornou.) Přesto byla letošní atmosféra při předávání prý nejlepší.

Samotný akt předávní Českých lvů byl v režii "Idiota". Gedeonův zatím nejlepší film byl oceněn 5 lvy. Velikým překvapením byly pouze dva lvi pro Pelíšky, které excelovaly v českých kinech, kam se na ně přišlo podívat více jak milion diváků. S touto návštěvností se mohou srovnávat třeba se Svěrákovým Koljou. Cenu za dlouholetý umělecký přínos českému filmu obdržel kameraman a dlouholetý spolupracovník režiséra Miloše Formana Miroslav Ondříček. Od letošního roku dělá tedy pan Ondříček společnost v "síni slávy" takovým osobnostem českého filmu, jako jsou J. Krejčík, M. Forman, J. Menzl, K. Kachyňa, J. Švankmajer a F. Vláčil.

Plyšového lva za nejhorší film roku vůbec převzal Luděk Sobota za film Nebát se a nakrást, ve kterém hrál hlavní dvojroli. L. Sobota už minimálně jednoho plyšáka má a to za film Ještě větší blbec, než jsme doufali. Začíná se tedy ukazovat, že pokud chcete jako začínající filmař být oceněn nějakým tím králem zvířat, stačí pouze obsadit do hlavní role (popř. n role) Luďka Sobotu.

Filmy ze kterých Akademie vybírala:

Film Režie
Agáta Dan Krameš
Byl jednou jeden polda III Jaroslav Soukup
Dvojrole Jaromil Jireš
Eliška má ráda divočinu Otakáro Schmidt
Hanele Karel Kachyňa
Kanárek Viktor Tauš
Kuře melancholik Jaroslav Brabec
Návrat idiota Saša Gedeon
Návrat ztraceného ráje Vojtěch Jasný
Nebát se a nakrást František Filip
Panství Ken Berris
Pelíšky Jan Hřebejk
Praha očima ... Artemio Benki, Vladimír Michále, Michaela Pavlatová, Matrin Šulík
Vincenz Priessnitz Pavel Linhart
Všichni Moji blízcí Matěj Mináč
Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský Ondřej Havelka
Z pekla štěstí Zdeněk Troška

Ze sedmnácti mohl vyhrát pouze jeden:

Kategorie Vítěz
Nejlepší film Návrat idiota
Režie Saša gedeon (Návrat idiota)
Scénář Saša Gedeon (Návrat idiota)
Kamer M. Čech, J. Macák, J. Brabec (Kuře melancholik)
Hudba Vladimír Godár (Návrat idiota)
Zvuk R. Hladík jr., I. Špalj, R. Rondevald (Eliška má ráda divočinu)
Střih Alois Fišárek (Kanárek)
Výtvarný počin arch. K. Vacek, V. Vohlídal (Kuře melancholik)
Mužský herecký výkon v hlavní roli Jiří Kodet (Pelíšky)
Mužský herecký výkon ve vedlejší roli Jiří Bartoška (Všichni moji blízcí)
Ženský herecký výkon v hlavní roli Tereza Brodská (Dvojrole)
Ženský herecký výkon ve vedlejší roli Anna Geislerová (Návrat idiota)
Dlouholetý umělecký přínos českému filmu: Miroslav Odříček
Divácky nejúspěšnější film Pelíšky
Zahraniční film Zamilovaný Shakespeare
+ Plyšový lev Nebát se a nakrást

Na závěr bych chtěl popřát českému filmu mnoho dalších plodných a kvalitních let, vynikajících herců a hereček, režisérů, scénáristů, kameramanů... Možná by neuškodilo, kdyby hodní strejdové za velkou louží kápli taky nějakou tou sošku. A také bych si přál, abychom vyhráli olympijský turnaj v Salt Lake City v roce 2002. My, jestli to ještě nevíte, jsme totiž strašně skromnej národ.