David Majda

Tentokrát bude rubrika Pařba poněkud monotematická. Najdete tu dva pohledy na jednu hru - NHL 2000 - od našich redaktorů Lukáše Janouška a Filipa Majdy. Cílem je, aby si čtenář mohl udělat o hře lepší představu. Obě dvě recenze byly psány na sobě nezávisle, tzn. ani jeden z autorů neměl možnost před dokončením své recenze nahlédnout do recenze druhé.

  Filip Majda Lukáš J@noušek  

NHL 2000

aneb hokej je fakt hokej?

S očima vyoraných myší jsem seděli před televizními obrazovkami a zírali na Ně. S užaslým výrazem v obličeji, pochodujícími nervy a s okousanými nehty jsme vnímali jenom To! Celý národ se díval. A pak to přišlo: Svoboda, střela a góóóóóóóól! Je to sice již nějaký ten pátek, ale jako dnes slyším tu větu vycházející z chraptících útrob Petra Vichnara a znějící: "Sepište dějiny, Česká Republika vyhrála zimní olympijské hry v ledním hokeji...!!!" Musím přiznat, že i notnou dobu po skončení olympiády, když jsem viděl v televizi nějaké to shrnutí či co, po těle mi (kromě breberek) běhalo příjemně mrazící stádo drobných elektrických výbojů. (Ne, opravdu jsem se při tom nešťoural jehlou v zásuvce.) Pak přišel bronz a zase zlato. Tentokrát z mistrovství světa. Prostě, od té doby se stal hokej národní hrdostí, a "zlatí hoši" (nic proti, ale podle mě to zní strašně úchylně) začali býti považováni za bytosti zblízka se podobající bohům.

Co je to rok 2000? Pro počítačové firmy, hlavně giganty mezi nimi, je to především výzva. Takhle to pochopili i u EA Sports, a tak plánují, no, spíš už pomalu realizují obrovský projekt, zahrnující vydat v "písíčkový" podobě hodně moc až nechutně sportovních her. Jen pro zajímavost jmenujme za všechny FIFA 2000, NBA Live (taky) 2000, Rugby World Cup (pro změnu) 2000 a PGA Tour (nečekaně) 2000. Bohužel, na hokej jim už ale nějak nezbyl čas, takže pod názvem NHL 2000 vydali NHL 93, s tím, že si snad toho nikdo nevšimne. Ale přepočítali se, já jsem si toho totiž (sice velkou náhodou a ne na první pohled) všiml.

Takže, jak začít recenzi na NHL hockey - 93... Jestli někdo z vás uvěřil posledním třem větám či souvětím, tak mám pro to jen 3 logická vysvětlení: 1. je herní analfabet, 2. je herní analfabet, 3. je herní analfabet. Samozřejmě, kasovní trhák a snad nejoblíbenější série her od EA Sports je tu znovu, v novém kabátě, ale i svetru, triku, tílku, a kalhotách, snad jen spodní prádlo a ponožky je už několik let pořád stejné (ten puch).

Jak začít? (Teď už opravdu.) No, začnu netradičně - od obalu. Na tom je totiž Robert Šmehlík. Hrdina z Nagana se svojí 32 na zádech jen potvrzuje známost českých hokejistů v NHL.

Trochu mě zklamalo úvodní intro. Je pravda, že i zde jsou krásné záběry, ale přesto zastávám názor, že na NHL 99 to prostě nemá. Druhou "nezvyklostí" je čeština (ne že bych si po skoro 17 letech života začal nějak rejpat do mateřského jazyka) v menu. Pro nás, co jsme byli zvyklí na angličtinu, to je sice změna, ale jenom k lepšímu (konečně totiž víme, co všechno doopravdy znamená) a pro nováčky je to nedocenitelná věc. Třetí nezvyklostí je namluvení úvodního slova (to je jenom obrat, ve skutečnosti to slovo není jenom jedno) známým, již ne vychraptělým, hlasem komentátora Petra Vichnara. Upřímně řečeno nevím, jestli to bylo k něčemu dobré, protože v okamžik načítání zápasu myslí každý jen na to, aby už se mohl konečně "ponořit do pařby" a "ňákej" Vichnar (jinak borec) je mu v tu chvíli u ... (šípku). Fýha, to jsem se ale rozjel, už píšu druhou stránku a ještě jsem nic podstatnýho neřek. (Já to teda vidim na velmi rozsáhlou recenzi.) Tak, snad se pudem trochu pošťourat (ne v nose!) v nitru hry.

Na první pohled doznala hratelnost méně změn než například grafika, ale po zevrubném hraní jsem zjistil, že hratelnost je to, co hru dělá dokonalou. Vlastní animace hráčů, jejich vlastní pohyby a umělá inteligence udělaly totiž v NHL 2K obrovský krok kupředu. Autoři si dali záležet i třeba na hledišti, "živé" střídačce a mnoha drobných detailech, které vás vtáhnou do hry. Obrovským přínosem je rychlost. Hra je konečně za podpory 3D karet rychlá a má spád.

Zvuky jsou opět dokonalé, ale díky technologii, která je již po několik let na velmi dobré úrovni, nemohly udělat zase takový krok dopředu. Byl zlepšen 3D zvuk a to je tak všechno.

Jak už to bývá, každým novým dílem NHL je vylepšena grafika. Bohatá firma, jakou bezesporu EA je, si může dovolit spolupracovat s nejlepšími hráči světa. Díky tomu vzniká velmi kvalitní motion capturing (jednoduše - elektronické snímání pohybů člověka a jeho následné převedení do počítače). Ve výsledku to posouvá hru zase o něco blíže k realitě. Hráči už konečně při odjezdu na trestnou lavici neoplývají přiblblým úsměvem v obličeji. Ničím neobvyklým není vrážení loktem do obličeje, ladné hákování, ukázkový bodyček, či padání do střel. Při srážkách občas upadnou hráčům přilby, při tvrdé nekompromisní střele se láhev na pití, doposud se povalující na brance, rozletí vstříc srážce s mantinelem. Někteří hráči mají plexiskla, nespokojení diváci hází na ledovou plochu papírky, malá obrazovka vám oznamuje odchody a příchody z trestné lavice, no, prostě je toho strašná spousta.

Před hrou samotnou byla přidána jedna užitečná věc, kterou je možnost sledování, zda je či není ten či onen hráč ve formě. Pokud totiž docílíte s nějakým hráčem během dvou, tří kol několika "zářezů do černého" (tohle nemá nic společného s rasistickými narážkami), dostane se dotyčný do formy, což prakticky znamená, že mu všechny jeho atributy stoupnou o dvacet procent. Při několikanásobném promarnění šancí však hráč z formy vypadává a jeho atributy mu klesnou o... kolik?... no jasně - o dvacet procent. Zraněním se také nevyhnete, a navíc se může stát, že vám vyřadí hráče ze sezóny či dokonce z kariéry.

Přibyl tréninkový mód, kde si můžete vyzkoušet své virtuální bruslařské umění mezi virtuálními kužely, můžete si vyzkoušet srážecí schopnosti či si jen tak "zabušit" na 4 terče umístěné v bráně.

Už mi to začíná bejt docela trapný, ale další věcí, která přibyla, je kariéra. Se svým týmem totiž můžete pokračovat v nové sezóně i po skončení Stanley Cupu.

Samozřejmě je možnost hrát NHL po síti, ale teď navíc přibyla možnost hrát tzv. On-line ligu. Ta je navržena tak, aby mohlo hrát více hráčů na jednou, jednu sezónu. Vybere se jeden, tzv. koncesionář, který nadefinuje zde všechny hráče a potom se systémem pravidelné výměny dat (přinášením nebo připojováním ke koncesionáři) udržuje aktuální stav ligy.

Takovou blbůstkou, kterou autoři připravili, je možnost importování a editování vlastní fotky (např. s obličejem, ale napadají mě mnohem zajímavější možnosti) a vlastních zvuků, které aktivujete po vstřelení gólu tlačítkem na speciální pohyb.

Ale abych nepěl jenom ódu na NHL 2000, najde se i něco, co se dá vytknout. Autoři totiž přistoupili na novou koncepci hry a ta spočívá v tom, že byla hodně zlepšena obrana, aby nemuseli být brankáři takoví supermani. A právě tady je ten zádrhel. Existují totiž takové fintičky jak dát gól i na nejtěžší obtížnost. Tou nejtypičtější je zajetí za soupeřovu bránu, následné vyjetí a střela. Jelikož brankář zůstane zaklesnutý u tyčky, ve skórování vám brání jen prázdná brána, vaše neschopnost či nepříjemný pocit soupeřova krosčeku na vašich zádech.

Ale co. To je jenom červivá třešnička na dortu. Ve skutečnosti je NHL 2000 výbornou hrou, posouvající laťku sportovním hrám zase neúprosně nahoru. Pro hokejové "pařany" bude zajisté představovat zábavu na mnoho probdělých nocí.

Herní minimum stanovili autoři na Pentium 150, s 16 MB RAM, doporučeno a já bych řekl i nezbytno je hráti na PentiuII 300 s 32 MB RAM.