David Majda
Matrix
uvěřte neuvěřitelnému
Co je to realita? Existuje vůbec? Jak ji vnímáme? To jsou samé otázky. A odpovědi? Realita je vlastně to, za co ji považuje náš mozek. Informace o ní si zjišťuje pomocí smyslů, napojených přes nervová vlákna - čili elektrické vedení. Celé naše vnímání skutečnosti je založeno na pár voltech elektřiny procházejících do mozku. Po teoretické stránce není problém signály pozměnit, nebo dokonce nahradit za úplně jiné, a tak člověku navodit zdání úplně jiné (virtuální) reality. A co když to tak funguje už dnes? Že se Vám to nezdá? Věřte nebo ne, ale po shlédnutí Matrixu budete nad podobnými otázkami hodně přemýšlet...
Děj filmu začíná poměrně nenápadně. Mladý programátor Thomas Anderson žije dvojí život - na jedné straně (přes den) je řadovým zaměstnancem softwarové společnosti, ovšem v noci se z něho stává nebezpečný hacker, který pod přezdívkou Neo páchá téměř dokonalé průniky do cizích počítačů. Jednoho večera se mu začnou na počítači vypisovat podivné nápisy, z nichž vyrozumí, že ná jít za jakýmsi bílým králíkem. Když pak u jeho dveří zazvoní partička individuí (mimochodem pěkně sjetých) a jedna členka téhle party má na rameni vytetovaného bílého králíka, dá si Neo dvě a dvě dohromady a rozhodne se vydat se s celou partou do jejich oblíbeného klubu. Tam ho kontaktuje jakási Trinity a od té chvíle se roztáčí kolotoč událostí. Je pronásledován neznámými agenty, kteří se ho snaží přemluvit ke spolupráci proti údajnému nepříteli Morpheovi. Poté se opět setkává s Trinity, která ho dovede až k Morpheovi. Projde podivnou přijímací procedurou, po které se objeví na neznámé lodi o 200 let později.
Vychází najevo strašná věc. Lidé jsou pěstování v obrovských polích pro užitek inteligentním strojům, které lidstvo samo v 21. století vytvořilo ve víře, že mu budou k užitku. Tyto stroje čerpají z lidí jejich drahocennou bioenergii. Aby je udrželi naživu, ale zároveň zbavili možnosti klást odpor, vymyslely pro ně stroje Matrix - obrovskou simulaci světa na konci 20. století, tak jak v něm lidé kdysi žili, a na ní všechny lidi napojili svými mozky. Nikdo nemá šanci poznat, že realita není skutečná. Několika lidem (v čele s Morpheem) se ale podařilo vyhnout se uvěznění ve virtuálním světě a snaží se osvobodit ostatní. Hledají přitom Vyvoleného, který by to dokázal. Kandidátem na něj je právě Neo. A tak začíná boj o zachránění lidstva, ale také o holé přežití. Skupina podniká průniky do virtuálního světa, aby nakonec Neo po různých peripetiích (ve skupině je totiž zrádce) zjistil, že je opravdu oním Vyvoleným, získal si lásku Trinity a spasil lidstvo od otročení.
Tak, to by bylo k ději. Teď hodnocení. Musím se přiznat, že Matrix je filmem, který se posuzuje velice obtížně. Jsou na něm stránky, které jsou hodny obdivu, ale i části, ke kterým bych měl výhrady. Tak se na to mrknem hezky popořádku:
+
Věcí, která na Matrixu upotá hnded v první chvíli je hudba.
Jelikož celý film je vyveden ve stylu zvaném Cyberpunk,
je jasné, že z reprpduktorů bude dunět tvrdé techno a
příbuzné druhy muziky. Mě jako příznivce techna tato
skutečnost uchvátila (v jedné pasáži dokonce zazněly i The
Prodigy), ovšech celkem chápu výhrady příznivců jiných
stylů. Proti nim ovšem stojí otázka, jaká jiná hudba by se
k filmu hodila - to opravdu nemám představu. (Mimochodem:
Soundtrack k filmu stál v obchůdku kousek od kina něco málo
pod 600 Kč. Být za 300, tak ho bez váhání beru.)
–
Místy se zrácela logika činností. Nevím například, kde
scénáristé přišli na to, že jako teleport mezi skutečným
a virtuálním světem fungují telefony. Mobil jako komunikátor
mezi světy bych ještě přijal, ale tohle se mi zdá jako
podceňování inteligence diváků.
+
Naprostým
kladem na Matrixu jsou efekty. V téhle kategorii filmů bych se
odvažoval říct, že je to jeden z nejlépe vyvedených filmů
vůbec. Ať už jde o pyrotechnické efekty, střelby nebo
animace pohybu lodí a vůbec celého prostředí Země na
sklonku 22. století - všude je cítit dokonalost a velký kus
práce. Dost často je také používání dnes módní (hlavně
v reklamách) zpomalování a zrychlování obrazu - zejména
při soubojích. Celkově můžu říct, že budoucí filmy mají
zase co překonávat.
–
Matrix je
film z Hollywoodu - bohudík nebo taky bohužel. Typickým rysem
filmů tam produkovaných je přehánění všeho až do
krajnosti, nehledě na to, zda je film ještě alespoň trochu
důvěryhodný. Pak hlavní hrdinové po padesáti ranách do
obličeje vstávají nepotřísnění byť ani jedinou kapičkou
krve a míří vždy přesně (zabíjí na jednu ránu!),
zatímco nepřítel je slepý jak patrona. Vrcholem takovéto
maximalistické snahy byla v Matrixu scéna, kdy se Neo a Trinity
snaží osvobodit Morphea zajatého v budově plné agentů.
Nalétnou před ní s vrtulnékem a rozstřílí místnost, kde
je přechováván Morpheus, na cimprcampr. Ovšem Morpheus, ač
seděl přímo uprostřed zdevastované místnosti, vyvázne
nezraněn.
+
Matrixu nelze
upřít jednu věc - atmosféru. Nemalým dílem k tomu
přispívá už výše zmiňovaná hudba, ale je to také
perfektním designem sci-fi prostředí a výpravou vůbec. Pole
lidských zárodků v inkubátorech (obhospodařovaných stroji)
sahající až k obzoru, agenti se v temných oblecích a se
slunečními brýlemi, Morpheus jako velký šéf s typickým
dlouhým koženým kabátem vyloženě evokujícím autoritu...
Autoři vědí jak na to. Atmosféru tajemné ponurosti
příběhu navozuje určitě i "intro" a
"outro" k celému filmu v podobě pohledu na obrazovku
počítače, která je celá černá, jen v rohu poblikává
nazelenalý kurzor (ať žije DOS). Pak se na displej vypíší
různé podivné hlášky a kamera jakoby obrazovkou proletí. Ve
filmu je také naznačeno několik docela zajímavých myšlenek
- člověk je zde třeba srovnáván s virem, protože také jen
ničí své okolí a nenachází s ním rovnováhu.
Jak vidíte, klady mají převahu nad zápory. Když to vezmu kolem a kolem, můžu říct asi tohle: Jste-li příznivec sci-fi, techna a potrpíte si na dokonalé efekty, pak se Vám Matrix bude hodně, ale opravdu hodně líbit. Jestliže se ovšem Váš vkus kloní jiným směrem, pak Vám tento film bude připadat spíš jako obyčejná Hollywoodská střílečka. Ale jděte na něj stejně.
Matrix (USA 1999); hrají Keanu Reeves, Laurence Fishburne; hudba: Don Davis; střih: Zach Staenberg; kamera: Bill Pope; produkce: Joel Silver; scénář a režie: The Wachowski Brothers
Další informace najdete na adresách www.whatisthematrix.com, www.mujweb.cz/kultura/matrix, www.warner.cz.