Lukáš "Mikka" Janoušek
Official Formula 1 Racing
aneb ? (vážně nevim)
Ty nekonečný vteřiny. Vteřiny, dlouhý jako věčnost, který ale časomíra neodvratně odkrajovala od startu. Kolem byl cítit pach spalujícího se paliva a výfukovejch plynů. Soustředil jsem se. Plynový pedál sešlápnutý až k podlaze a motor řvoucí v maximálních otáčkách neodmyslitelně zkracovaly život spojky. Stál jsem na startovním roštu a čekal. Skoro jako v transu jsem vnímal oslepující záři semaforů, který mě provokovaly svým nekonečně červeným světlem. Červenou vystřídala oranžová, jejíž podmanivě dráždivá barva mi nahnala do žil tuny adrenalinu a srdce rozbušila na nejvyšší možné otáčky. Nevnímal jsem nic jinýho. BUCH, Zelená! Svištící kola za sebou zanechala znatelné otisky, jenom svědčící o jejich dravosti. Na trať se za ohromného řevu vyhrnulo 22 nasuptěnejch bejků. Závod začal...
Recenze na tuhle hru začínala asi tak, že jsem vůbec nevěděl, jak napsat úvod. Nakonec mě tak napadlo, že bych mohl napsat něco ze svého života. Totiž abyste pochopili, měl jsem totiž možnost (díky proslavenosti Naryany) jako novinář otestovat monopost stáje McLaren na vlastní kůži během závodu na Hungaroringu (takový jsme s Mikkou kamarádi). A tak, když jsem se zrovna nezabýval psaním poznámek, jen tak mimoděk, aby se neřeklo, jsem se věnoval řízení. A snad abych se nevytahoval, určitě víte kdo vyhrál. Já se teda fakt nechci vytahovat, ale tak jsem jim to natřel, že to ještě v životě neviděli. Za takovou jízdu se doopravdy (bohužel se nedá nic dělat) musím velmi, ale velmi pochválit. Prostě talent nad talenty.
Teď však už trochu vážně. Official Formula 1 Racing nabízí z většiny to samé, jako jiné simulátory F1. Zde navíc přibyla možnost prohlédnout si všechny tratě z vrtulníku. Název hry vznikl z podnětu takového, že Eidos Interactive získali kompletní dokumenty za sezónu 1998, týkající se všech 16 okruhů, 11 týmů, 22 jezdců a jejich aut. Hra oplývá slušným fyzikálním modelem a vysokým stupněm reality a věrohodnosti, takže pokud nejste zarputilým pařanem formulí, bude vám nejprve dělat potíže projet trať "na čisto", o výsledku ani nemluvě.
Některé hry vynikají třeba jen překrásnou grafikou, avšak jejich herní část patřičně pokulhává, či naopak. Pokud jste zastáncem jakéhosi kompromisu, to znamená slušné grafiky a dobré hratelnosti a navíc jste fandou her s touto tématikou, rozhodně by jste si neměli nechat tento titul proklouznout mezi prsty. Pokud jste navíc majitelem silnějšího stroje (myslím PC) s rychlou grafickou kartou, můžete si mlaskat při grafickém rozlišení 1024×768 (hra podporuje 3Dfx i D3D).
Herní minimum bylo na dnešní dobu stanoveno na "směšné" Pentium 90 MHz se 16 MB RAM.
Lukáš Janoušek
Need For Speed 4: High Stakes
"Nýd for spýd" je tu opět, a to již ve své čtvrté generaci (pro nechápavé - pozná se to tak, že je za názvem hry uveden jakýsi lámaný klikyhák, kterému se v odborných kruzích říká čtyřka). Nový díl si nic nezadává se svými předchůdci a laťku závodních her posouvá zase o nějaký ten stupínek nahoru. Toho autoři (EA Sports) docílili klasickým vylepšením vizuální stránky, avšak i novým zařazením jednoho bonbónku, ale ten zatím necháme v pozlátku. Teď bych se vrátil k grafice. Hra podporuje všemožné (i nemožné!) výmysly moderní techniky (konkrétně se jedná o trilineární filtrování, rozlišení až 1600×1200 pixelů a 32bitové renderování), které mají za následek velmi kvalitní textury a modely aut, a tedy i uspokojující pocit v srdci každého pařana takovýchto simulátorů. Jak už je u EA Sports zvykem, co se zvukové stránky týče, hra opět vyniká nad své vrstevníky a pokud disponujete zvukovou kartou SB Live!, věřte, že je to opravdu nářez.
Představte si, že držíte v ruce neznámou hmotu v pozlátku, které pomalu sundáváte a s napětím očekáváte co bude uvnitř. Ne, opravdu to není ten červený "velmi chutný" bonbón od našich amerických přátel, kteří nedávno navštívili naši školu, nýbrž na vás vyskočí něco, co se po anglicku zove "career" a je to jednak již zmiňovaný bonbónek a "druhak" (podoba s názvem třídy plný hezkejch holek je čistě náhodná...), což je mód, který autoři nově do hry zařadili a který ji činí dnes jedinečnou a bezkonkurenční. (Fujtajksl - to byla dlouhá věta.) Jde asi "voto", že na začátku hry dostanete 20 tisíc $ a možnost zúčastnit se prvního, uvítacího turnaje. Za ty peníze si pořídíte "jen" BMW Z3 (vaůůůůůůůů - my favourite) či slabšího "medvěda". Jelikož se jako ctižádostivý jedinec chcete propracovat k půlmilionovému Mercedesu SLK, nezbývá vám nic než systematické ukazování Vašeho pozadí soupeřům. Suma sumárum to znamená MNOHO hodin strávených za volantem. Tento čas se dá však zkrátit chlapskou vsázkou svého das Auta (anglicky to zní líp, ale kvůli protestům jsem tuto možnost včas zavrhl) do závodu. Pokud si budete jisti svým jezdeckým uměním, je tato možnost pro vás jako stvořená. Pokud ne zcela, jistě budete mít ve své garáži, která navíc nabízí nějaké inovace na vašich skvostech, záložního "koníka."
Co se jízdy samotné týče, je zase o kousek posunuta blíže realitě. Každý karambol, náraz, kolize, bouračka, nehoda, či jak to nazvete se podepíše na jízdních schopnostech. Je to cítit v rukou, vidět na karosérii i slyšet z motoru. I zde jste otravování všudypřítomnými "chlupatými šmouly s mikrovlnkou" (vteřinka pro nechápavé - policisty), kteří se vás snaží zastavit stůj co stůj. Avšak máte možnost, v takzvaném Hot Pursuitu, si vyzkoušet slušivou uniformu i na vlastní kůži a ve služebním Porsche 911, či Lamborghini Diablu jít po krku počítačem řízeným neukázněncům.
Po letech se vrací možnost hrát přímo z kokpitu vozu, který byl oproti NFS3 vymodelován kompletně v 3D, takže již nedělá potíže jako u předchozího dílu.
Jediné, co by se dalo High Stakes vytknout je opět nepříliš dokonalá inteligence počítačových řidičů, kteří vás profesionálně předjedou a pak to bez mrknutí oka narvou do "Big Benu" uprostřed silnice. Druhou věcí je abnormálně arkádová simulace jízdy, při které vozy na vozovce "plavou", což není vůbec příjemné.
V celku vypadá NFS4 velmi, velmi dobře a rozhodně by nemělo chybět ve sbírce žádného automobilového "maniaka". Herní minimum je Pentium 200, 32 MB RAM.