Utopenec na útěku

V minulých dvou číslech jsem se rozepisoval nad dvěma psychologickými filmy pocházejícími z Čech, proto jsem se rozhodl pro změnu a do kina jsem se zašel kouknout na americkou komedii Utopenec na útěku.

Americké komedie mají (vlastně jako celá produkce Hollywoodu) tu vlastnost, že se jich vyrábí obrovské množství, které pak zaplavuje svět. Ale jak známo, kvantita není kvalita, a tak najít v té záplavě takový film, na nějž se dá koukat bez pocitu promarněného času, je někdy zatraceně těžké. Tentokrát se mi to snad povedlo, ale nebudu předbíhat.

Děj u komedií, zvláště pak těch amerických, není to nejpodstatnější, ale být tu musí. Takže stručně: Svérázný houslový virtuóz Ryan Harisson (hraje ho bezkonkurenční Leslie Nielson) se zaplete se půvabnou Christine, ženou místního boháče. Ta ho (svého muže, ne Ryana) však dá zabít, protože potřebuje jeho dům k ukrytí bandy teroristů. Ti chystají atentát na generálního tajemníka OSN McIntira, který má přijet do města. K vraždě (kterou vykoná Chrisin bratr Sean (čti [šón]) se ovšem nedopatřením připlete právě Ryan. Ten je z ní posléze obviněn a je uvězněn. Jenže se mu podaří uprchnout (při havárii autobusu převážejícího trestance) a za pomoci krásné... a sakra, průšvih! Zapomněl jsem její jméno. No nic, prostě se za její pomoci snaží uniknout před policií, chytit Christine a Seana a zabránit jim v atentátu na McIntira. Právě tato část filmu tvoří většinu jeho délky. Jak jinak, nakonec vše dobře dopadne. Zjistí se, že Chris a XXX (já si na to jméno fakt nemůžu vzpomenout!) jsou sestry a příbuzný s nimi je i McIntire (konec a la Limonádový Joe), zločinci jsou zatčeni a zvítězí dobro nad zlem (skoro jak v pohádce).

Celá komedie se line v mírně šíleném duchu, pro tento typ filmů typickém, díky čemuž se dá zařadit mezi crazy komedie. Navíc paroduje mnoho známých amerických filmů a seriálů (např. Pobřežní hlídku) a dokonce i reklamu na Mentos. Její zábavnost spočívá se stovkách drobných gagů, z nichž některé jsou opravdu k popukání ("Ten váš pes má ale divnej ksicht." "To bude tím, že se mu díváte do zadku." "A sakra, před chvílí jsem mu vnutil sušenku"). Obrovským plusem je herecký výkon Leslie Nielsona. Pro ty, co neviděli žádný film s ním (např. Žhavé výstřely I, II.), uvádím, že hraje vždy postavy, které kolem sebe svým vystupováním způsobují totální chaos, který dovádí jejich okolí k šílenství. Musím uznat, že má geniální herecký a komediální talent. Obdobně skvělý výkon podal i scénárista (a režisér v jedné osobě) Pat Proft, když byl schopen vymyslet takové množství různých zápletek a trapných situací, aby to vystačilo na celý film.

Co se ostatních částí týče, jsou odvedeny na úrovni, kterou bych označil jako průměr. Ale pozor! Hollywoodský průměr je něco jiného, než průměr v jiných oblastech. V tomto případě znamená, že třeba hudba ladí k filmu, vyjadřuje náladu momentální situace, nevyčnívá sice svou kvalitou, ale ani svou nekvalitou. Prostě zapadne. Obdobně kamera - žádné extra záběry, ale také žádné vyloženě nepovedené.

Pokud Vám chrastí v kapse přebytečné čtyři pětky (ve skutečnosti je tato situace nereálná - žádné peníze nejsou nikdy přebytečné, naopak je jich vždycky přesně o trochu méně, než potřebujeme)... takže oprava: Pokud pracně uspoříte, vyděláte či na rodičích vyžebráte čtyři pětky (to už se skutečnosti blíží víc), určitě se zajděte na Utopence podívat. Kdo čeká od tohoto filmu "inteligentní" humor (ty uvozovky tam nejsou proto, že bych měl něco proti inteligentnímu humoru, ale protože nemám příliš v lásce dělení zábavy na kategorie), reprezentovaný třeba u nás dvojicí Svěrák + Smoljak, odejde z kina zklamán. Kdo se ale přijde do kina jen smát a odpočinout si, pobaví se dobře a ta hodinka a půl, co film trvá, mu uteče jak voda.

Utopenec na útěku (USA 1999), hrají Leslie Nielson, Kelly de Brock, Sandra Bernhard, Michael York, Melinda Mc Graw; hudba Bill Conti; střih James R. Symons; kamera Glen MacPherson; scénář, produkce a režie Pat Proft.

David Majda