Gladiátor Byli jsme tak
jednou v kině, byli jsme tak podruhé v kině, byli jsme
tak potřetí v kině a když jsme tam byli počtvrté,
tak zrovna dávali Gladiátora. Každý z Vás asi určitě
ví, kdo je to gladiátor (ne, to není malej krokodýl -
to si pletete s aligátorem, ani to není topné těleso
- to je zase radiátor). Gladiátor je jeden z nejočekávanějších
filmů letošního léta. A proto ho dávali zrovna když
jsme byli počtvrté v kině
Maximus už nechce bojovat, a proto požádá Marca Aurelia o propuštění z armády. Císař má však s Maximem jiné plány a chce ho jmenovat svým nástupcem. To se však nelíbí jeho synovi Commodovi (Joaquin Phoenix), který otce zavraždí a sám se prohlásí novým císařem. Maximus jen o vlas unikne přichystané smrti a vrací se domů do Španělska. Zde však najde pouze vypálený dům a mrtvou manželku a syna. Od této chvíle si nepřeje nic jiného, než pomstít svou rodinu a Marca Aurelia. Myslí pouze na to, jak zabít Commoda. Na smrt vyčerpaného ho nad hrobem jeho rodiny nalezne římský obchodník s otroky a teplými žirafami. Jako otrok se Maximus dostane až do Afriky, kde ho koupí bývalý gladiátor Proximus (Oliver Reed) a zde se stane gladiátorem.
Commodus jež nemá v Římě autoritu musí dělat vše pro to, aby byl lid spokojený. Španěl mu však zkřížil plány. Před zraky celého kolosea se mu vzepřel a odhalil svou pravou totožnost. Commodus ho nemůže jen tak zabít, protože by ho vrtkavý a intrikami protřelý římský lid okamžitě svrhl. Jediné Commodovo východisko je tedy utkat se s Maximem v aréně v "čestném" souboji. Maximus vítězí, ale nakonec podléhá zranění, které mu způsobil Commodus před soubojem.
Hodnocení? File 100% + Pafel 100% = 200% Gladiátor (The Gladiator, USA 2000, 160 minut); hrají: Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsenová, Derek Jacobi, Oliver Reed...; režie: Ridley Scott |
||||
Šestý smysl Měli jste někdy v koupelně psychopata, kterej na Vás mířil pistolí? Bruce Willis jo. A to ho nejspíš přimělo ke změně léčby jisté duševní choroby. Její jméno po mně nechtějte, protože žádné nemá. Je totiž tak vzácná, že z toho vidíte mrtvoly. Ten chlapík v Bruceově koupelně měl tu smůlu, že je viděl a nevěděl co s nima. Nějak to neunes, a tak si šel zlost vystřílet ke svému bývalému psychologovi. Celé své střelecké vystoupení zakončil efektním průstřelem své vlastní lebky.
Ještě
jednu takovou perličku, kterou ale nečtěte, chcete-li
si na film také zajít (třeba se svojí holkou Šestý smysl (The Sixth Sense, USA 1999); hrají: Bruce Willis, Haley Joel Osment, Toni Collette, Olivia Williams; scénář a režie: M. Night Shyamalan |
||||
Kam běžíš, Lolo? Přemýšleli jste někdy o tom, jak strašně ovlivňují náhody váš život? Říkali jste si někdy, že kdyby se stalo (nebo nestalo) to nebo ono, všechno mohlo být úplně jinak? Nebo jste měli naopak někdy pocit, že nemůžete uniknout svému osudu, jako by vše bylo dáno předem? Uvažovali jste někdy nad podobnými otázkami? Ano? A máte k tomu rádi dobré techno? Pak jste ideálními kandidáty na diváky tohoto filmu.
1. Lola proběhne úplně normálně ven. Běží za tatíkem do banky, kde pracuje, tam málem přijde na jeho nevěru, jenže tatík jí nepomůže a tak zoufalá Lola běží za Mannim, který se mezitím rozhodl vykrást obchod, při tom ho Lola zastihne a na útěku ji zastřelí policista. STOP! 2. Lole "zlý hoch" na chodbě podrazí nohu. Za otcem do banky tak dorazí akorát, aby ho přistihla o objetí se svou milenkou, je z toho scéna a Lola se v afektu rozhodne peníze získat vykradením banky, což se jí (souhrou mnoha šťastných náhod) podaří, ale Manniho na křižovatce před obchodem přejede auto. NE! 3. Na lolu zavrčí pes. Tím pádem se o něco zpozdí a otce v bance nezastihne a rozhodne se peníze vyhrát v kasinu, což se jí podaří (později jsem spočítal, že pravděpodobnost výhry byla 1:1296), mezitím ale Manni náhodou(!) potká onoho homelesse, tašku s penězi si od něj vezme a tak s Lolou sejdou na určeném místě nikoliv se 100 000, ale s 200 000 markami. HAPPY END!
Co mě ale na filmu zaujalo asi nejvíc, byla hudba. Podle mě to byla nejlepší hudba k filmu, co jsem kdy slyšel, a překonává i vysoko nasazenou laťku Matrixu (i když na tohle téma vedeme spory s bratrem - zarytým Matrixistou (málem jsem napsal marxistou)). Prostě neustálý proud techna, které přesně vystihovalo momentální náladu a dotvářelo stylizaci klipu. Musím říct, že hudba k tomuhle filmu celkem jednoznačně vyřešila jeden z mých vnitřních sporů, jestli je techno hudba "s duší". Jistěže se najdou lidé, kterým se tato hudba nelíbí a budou proto považovat tuto stránku filmu za nepovedenou, ale to už je osud čehokoliv, co se nějak odchyluje od normálu (mimochodem slovo normální a všechny s ním příbuzná bytostně nesnáším - někdy o tom možná napíšu úvahu). Dá se ale celkem s jistotou tvrdit, že díky své hudbě a atmosféře se "Lola" stane (a někde už se stala) kultovním filmem všech místních technomaniaků. Ono se to moc nezdá, ale Lola běží o život je vlastně film filozofický a s hlubokou myšlenkou. Co všechno může ovlivnit náš osud? Perfektně to bylo vyjádřeno malými vsuvkami skoro u každé druhé postavy, kterou Lola za svého "běhu" potkala - projelo pár fotografií z budoucnosti té které osoby a výsledky se v každé verzi příběhu velice lišily. Kolikrát se někdo s někým minul o pár vteřin, a všechno bylo úplně jinak! Neříkejte, že tohle se vám nikdy v životě nestalo.
Film Lola běží o život patří k těm, které se velice těžko popisují a vyprávějí (proto je taky recenze možná trochu roztěkaná a neuspořádaná), protože jestli se něco nedá přes pero a papír (rozuměj klávesnici a displej) přenést, je to atmosféra filmu a pocity, které ve mě (a doufám že nejen ve mě) vyvolal. Setkal jsem se i s názorem, že 50 Kč bylo za třikrát zopakovaných 20 minut až moc, ale na druhou stranu v hledišti (kde se mimochodem sešlo 20 lidí + uvaděčka) seděli i takoví jedinci, kteří o sobě tvrdili, že tenhle film vidí už počtvrté a že si ho doma na videu pouštěli okénko po okénku. Já bych film rozhodně doporučil každému, kdo se řadí k mladé generaci (ať už věkem či vnitřním přesvědčením) a rád se podívá na něco, co nebylo vyprodukováno záoceánskou filmovou továrnou (film je německý!) a co se trochu vymyká pojetí filmu tak, jak ho většina chápe. Ale jestli nemáte rádi techno, kupte si špunty do uší! Poděkování Báře za to, že se mnou na tenhle film šla. Celému zbytku redakce Naryany za to, že mě svou prázdninovou redaktorskou nečinností nepřímo donutili napsat tenhle článek, abych je mohl popohánět k činnosti větami typu: Já už jsem něco napsal, ale co máte hotovo vy? Post Scriptum Téhož večera asi o tří hodiny později (neptejte se mě, kde jsem mezitím byl - stejně byste tomu nevěřili) jsem se vracel domů kolem Opery (myslím tím samozřejmě známý rockový klub). Najednou se odtamtud začala linout znělka k seriálu 30 případů majora Zemana! Když jsem přišel blíž, ozvalo se pár scratchů z DJova gramofonu a k Zemanovi se přidalo docela dost ostré techno. Nejdřív jsem se nad touhle kombinací rozesmál a pak jsem se šel přesvědčit, že v Opeře nemají sraz mladí komunisté (neměli), ale.... po tomhle filmu už bych se ničemu nedivil. |
||||
60 sekund rychlý, rychlý, zatraceně rychlý... Nemůžete si být před nimi jistí. Znají všechno. Každý auto mají prokouknutý třikrát naruby. Ne, tím nemyslím TO, čemu mi běžně říkáme auto. Myslím tím superrychlý, sportovní speciály nebo velmi, velmi luxusní vozítka, jejichž řada nul za cifrou pořizovací ceny se měří minimálně na centimetry. Jedinou obranou je sedět na zadních sedadlech s nabitou a naštvanou brokovnicí a čekat. Ale pozor, nesmíte usnout! Ani na okamžik, neboť i několik sekund mikrospánku může znamenat, že se probudíte někde úplně jinde.
Randal "Memphis" Raines je bývalý zloděj aut, který na nátlaky své drahé matinky této obživy již dávno zanechal a na poklidný důchod si přivydělává jako trenér malých jezdců motokár. Ale ouha. Memphis má ještě malého brášku. No, Kip není zase tak malý, dvacet na krku, ale na ten kšeft, co zkusil, ještě zkrátka nestačí. Zdědil totiž po svém bráchovi do krve lásku k silným autům a trochu té rebelie. Vzal job, ukrást pár auťáků, ale poldové ho vyhmátli. Teď má trošku problémy s Calitrim, jehož trestní rejstřík rozhodně nepatří k nejčistším. Jeho život mu však může zachránit Memphis, který v dobách své největší slávy nedal spát mnoha "bengům". Zkrátka musí pro Calitriho za tři dny ukrást padesát luxusních aut a připravit je k exportu pro jistého afrického kupce. Ať se na film koukáme tak nebo tak, musíme nutně přijít k závěru, že jde o klasický hollywoodský film. Najdeme v něm "správňáky" a "špatňáky" (v tomto případě pouze jednoho). Jaksi do počtu tu jsou nutní policisté, kteří by ale ve filmu být vůbec nemuseli, neboť stejně na nic nepřijdou a nakonec jim ještě zachraňují život zločinci - zde však "správňáci". To je právě trochu zvláštní. Do role hlavního hrdiny je zde uveden zloděj aut. Z morálního hlediska by měl být pro diváka vlastně zlosyn, který by měl skončit za mřížemi, ale vlastně mu fandíme, aby se vše povedlo. Ke klasickému americkému filmu neodmyslitelně patří happy end, kterého se dočkáte i v tomto případě. Kdo je vyznavačem bohatého děje (viz Forrest Gump) bude asi po shlédnutí tohoto snímku zklamán. 60 sekund je totiž zaměřen na akci, nutno ale podotknout, že ta je odvedena mistrně. Film má spád, pořád se něco děje a ani si neuvědomíte, že už je konec.
V roli Randalla "Memphise" Rainese se představil skvělý Nicolas Cage. Do jeho týmu patří ještě blonďatá (kočka) Angelina Jolieová, letošní vítězka oskara za film Narušení, Will Patton a Robert Duvall. Neposedného Kipa si zahrál nadějný Giovanni Ribisi, který si zahrál i v několika dílech populárních Přátel. Do role detektiva Castlebecka obsadil režisér Delroye Lindu a konečně, padoucha Calitriho si vystřihl Christopher Eccleston. Námět k filmu vznikl již skoro před čtvrtstoletím, kdy fenomenální Toby Halicky natočil kultovní film 60 sekund. Nyní se ho chopil režisér Dominic Sava a vyrobil stejnojmenný snímek, převedený do konce tisíciletí. Kdybych to měl shrnout, řekl bych asi tohle: akce, akce a akce, k tomu výborná hudba, skvělý střih a ještě lepší kamera. Máte-li rádi "divoká" auta, rozhodně si nenechte ujít. |
||||
Lazebník sibiřský V kině jsem už viděl filmy z produkce různých států: USA, německo, ale třeba i jeden švédský. Ale až do 29. srpna jsem neviděl ani jeden film ruský. A hned úvodem musím říct, že alespoň soudě podle filmu Lazebník sibiřský, který jsem toho dne shlédl, je ruská kinematografie poněkud svérázná. O co jde? Příběh má tři dějové roviny. Ta první se odehrává v carském Rusku někdy na sklonku minulého století. Do Moskvy přijíždí mladá američanka Jane Callahanová aby podpořila vynález Douglase McCrackena - stroj na kácení stromů nazvaný Lazebník sibiřský (odtud i název filmu). Už ve vlakovém kupé se seznámí s mladým kadetem na vojenské akademii Andrejem Tolstojem a začíná se rozehrávat složitá hra mezilidských vztahů. Adrej se do Jane zamiluje, tentýž cit k ní ale pocítí i velitel akademie generál Radlov, na kterém závisí přidělení peněz na vývoj Lazebníka. Po různých peripetiích a fatálním nedorozumění ho Andrej na veřejnosti zlynčuje smyčcem od basy a je poslán na Sibiř do vězení. Po několika letech se ho Jane vydá hledat (to se jí ale o fous nepodaří) a tak mu nemůže sdělit své tajemství, že s ním měla dítě.
Třetí rovina celý film jakoby zastřešuje, je to Jane, která píše dopis svému synovi na vojnu a celý svůj ruský příběh mu v něm podrobně líčí. Děj je poměrně rozsáhlý (řekl bych až rozplizlý), a to jsem v jeho popisu hodně zjednodušoval. Ve filmu je na hlavní příběh nabalena spousta dílčích a nevýznamných příhod, které ho ještě více rozmazávají, a tak se pak nemůžeme divit celkové stopáži, která činí bezmála tři hodiny. Jestli se něco režisérovi Nikitovi Michalkovi na tomhle filmu povedlo, tak to je charakteristika carského Ruska. Řekl bych, že je docela nadčasová, protože jisté vlastnosti národa se nezmění ani za sto let. Scény jako lidová pouť, ožralý velitel, který sní sklenici, aby se druhý den ráno "léčil" vědry ledové vody, nebo slavnostní bál na vojenské akademii vám ruskou povahu rozhodně přiblíží velice důvěrně. Předchozí odstavec ale byl nejspíš poslední, který hodnotil Lazebníka sibiřského v nějakém smyslu kladně. O stopáži jsem už mluvil, jsem si jistý, že netočit to režisér s vrozenou ruskou tendencí vše maximalizovat, tak by se film vešel do dvou hodin úplně v pohodě. Film byl do detailů realistický takovým způsobem, že divák se už začínal nudit. Scény byly zbytečně natahovány, znázorněny byly desítky věci, které by si divák byl sám schopen domyslet.
Připadá mi to, jakoby někdo v Rusku řekl: Natočíme tříhodinový velkofilm, máme na to tolik a tolik rublů a teď vymyslete, čím ten čas vyplnit. A tak autoři zakomponovali do scénáře takové "hovadiny", jako zmíněný stroj na kácení dřeva a jeho trochu "šáhlého" vynálezce. Pokud celý film působil jako poměrně značně realistický, tak tento element (hlavně ve scéně zkoušky stroje na Sibiři) jakoby této snaze podrážel nohy. Ve filmu bylo i pár světlejších (= komediálních) momentů, ale zase mi přišlo, jako by autoři chtěli mít ve filmu ode všeho něco. Měli by si v tomto ohledu vzít příklad od svých amerických kolegů, kteří už vědí, že pokud do filmu někam zařadit "odlehčenější" moment, tak je to hned ze začátku, a nikoliv na roztroušené ostrůvky během filmu. Divák pak neví, co si má o filmu vlastně myslet. Jsou filmy, které ve mě zanechají tak dobrý dojem, že bych na ně klidně šel znovu. Pak jsou takové, u kterých vyjdu z kina, na film časem zapomenu, ale jsem rád, že jsem na něm byl. No a třetí kategorie jsou takové filmy, u kterých kdybych se mohl teď znovu rozhodnout, jestli na ně jít, raději bych své peníze utratil někde jinde. A mezi ně bohužel patří i Lazebník sibiřský. Prostě mi přijde, že Michalkův pokus o renesanci ruského filmu trochu nevyšel a forma tentokrát zvítězila nad obsahem. A to je mi trochu líto. Lazebník sibiřský (The Barber of Siberia, Rusko 2000); hrají: Julia Ormondová, Richard Harris, Oleg Menšikov, Alexej Petrenko; režie: Nikita Michalkov Oficiální internetové stránky: www.the-barber-of-siberia.com. |