Úvodník

Dějiství první (dávná minulost)

Byl teplý letní den, psal se červenec 1998, a já místo abych byl někde venku, jsem seděl u počítače u příbuzných v Duchcově, kde jsme byli na dobrovolně-povinné rodinné návštěvě. Projížděl jsem tam stará Score CD, a na jednom z nich jsem narazil na zdánlivě nevýznamný soubor KLAN.EXE. Spustil jsem ho a co se nestalo - z obrazovky na mě vyafnul perfektně vymakaný elektronický časopis se spoustou rubrik a článků. Přelouskal jsem je během několika desítek minut všechny, a do té doby nudné dopoledne se změnilo v jeden z nejdůležitějších dnů v mém virtuálním životě. V počítači se během dvou hodin vystřídalo 5 cédéček s dalšími čísly Klanu a mě začal nahlodávat nápad: Vždyť takovýhle elektronický časopis bych mohl na škole dělat taky. Celý zbytek dne jsem promýšlel, jak to celé udělám a vypracuju.

Dějiství druhé (nedávná minulost)

Byl chladný zimní den, psal se únor 1999, a já jsem seděl s Lukášem Janouškem na topení před učebnou výpočetky a čekali jsme, až přijde Havránek starší a pustí nás dovnitř. V tu chvíli jsem si vzpomněl na prázdniny a můj dávný nápad. "Hele, napadla mě taková věc," obrátil jsem se na Lukáše, "že bysme mohli dělat takovej elektronickej časák. Bylo by tam něco o hrách, úvahy a takový ty věci. A dali bysme to sem dolů na počítače, aby si to všichni mohli přečíst, co ty a to?". Lukáš souhlasil a následující dny probíhala diskuze, koho do projektu přibrat a co všechno do časopisu dát.

Dějiství třetí (současnost)

Je ani ne teplý, ale ani ne chladný téměř jarní den, píše se březen 1999 a já píšu tenhle úvodník...

Nápad, který jsem nosil v hlavě skoro tři čtvrtě roku, ale z různých důvodů jsem ho neuskutečnil, se stal realitou, a tak Vám můžeme představit nový elektronický časopis Naryana. Na název jsem přišel poměrně jednoduše - když jsem začínal na časopisu pracovat. musel jsem nějak nazvat složku, do které jsem ukládal soubory. Pojmenoval jsem ji tedy podle písničky Narayan od Prodigy, která v tu chvíli běžela v mém kazeťáku. Původně to byl jenom prozatimní název, ale časem se ukázalo, že není špatný, a tak se stal názvem oficiálním.

Toto je první číslo vycházející v březnu 1999. Další čísla budou vycházet nejspíš jednou za měsíc, ale ještě to není úplně jisté, protože nevíme, kolik budeme mít času a jestli nás bude práce bavit. Časopis je koncipován jako počítačový, ale s všeobecným zaměřením (nevylučuje se to vzájemně?) a je rozdělen do několika rubrik:

Úvodník - To je rubrika, kterou právě čtete. Bude tu vždy obecný úvod a takové to kecání o obahu časopisu.

Pařba - Zde se budou nacházet recenze jedné či více počítačových her, které jsou zrovna aktuální. V tomto čísle je to Test Drive 5 a Polda.

Klasika - Jako každý vzpomíná na svou první lásku, pařani vzpomínají na své první hry. Tentokrát je zde povídání o hrě Grand Prix Circuit a v dalších číslech se tu budou nalézat články o dalších hrách, které běhaly ještě za časů, kdy 386 byl velký pojem a kdo měl 4MB RAM, byl bůh...

Hudba - Aby se v našem časopisu nepsalo jen a pouze o počítačích, zařadili jsme sem i rubriku hudba, kde se budou vyskytovat články o moderních hudebních směrech, populárních skupinách apod. Dnes se zde dočtete o comebacku skupiny Roxette. Jako bonus je hitparáda, do které mohou čtenáři interaktivně hlasovat.

Sport - Jelikož sportovní aktivity zabírají nemalé procento volného času (téměř) každého z nás, není možno toto téma nezmínit i v našem časopisu. Přečtěte si v článku Pavla Cimera o florbalu na Gymnáziu.

Film (s)hit - Rubrika o filmech, které autory v poslední době nějakým způsobem zaujaly (ať už v kladném nebo záporném smyslu). Nemusí to být jen filmy, které zrovna teď běží v kině, ale i ty na televizní obrazovce. V tomto čísle se dočtete o filmu Indiánské léto.

Vzkazy & maily - V této rubrice se budou objevovat vzkazy od čtenářů, zaslané elektronickou poštou na adresu naryana@seznam.cz. V prvním čísle samozřejmě žádné vzkazy ještě nejsou. Pište nám o všem, co se vám na časopise líbí, nelíbí, co byste v něm chtěli mít a co naopak nechtěli. Můžete také poslat (nebo rovnou předat někomu z redakce) váš článek na jekékoli téma, rádi příspěvky zveřejníme.

Rozhovor - Tady bude mít svůj prostor rozhovor s nějakou osobností, většinou od nás ze školy. První zpovídanou osobou je pan profesor Zdeněk Zákutný.

Úvaha - Zamyšlení nad nějakým tématem, ať už o počítačích, o technice, o životě nebo třeba o krmení akvarijních rybiček.

Zajímavosti - Tady se budou nacházet různé krátké zprávičky, zajímavosti a články, které se nedají zařadit do žádné jiné rubriky. Tentokrát jsme sem zařadili slovník českého počítačového názvosloví, převzatý z časopisu PC Wrold.

Vtipy - Říká se, že humor je koření života. Nemám sice rád slovo humor - radši říkám legrace, sranda, prča, či pr... (domyslete si), ale pravdivost pořekadla musím potvrdit, pročež jsme zřídili rubriku vtitpů. Pokud chcete, můžete nám nějaké své vtipy poslat na adresu naryana@seznam.cz.

O nás - Zde se dozvíte pár informací o redakci časopisu a shlédnete naše krásné a sladké obličeje na naskenovaných fotkách.

Technické zázemí

Tuto pasáž mohou neodborníci s klidným svědomím přeskočit, poněvadž pojednává jen a pouze o technickém zajištění celého projektu.

Celý časopis je publikován ve formátu HTML (Hyper-Text Markup Language). Formát byl vybrán proto, že je na takovéto elektronické publikace ze všech běžně dostupných formátů nejvhodnější a tké proto, že je celosvětovým standartem a prohlížeč HTML je dnes na každém počítači s Windows.

Na vytváření stránek byl použit program FrontPage Express, který je dodáván s prohlížečem Microsoft Internet Explorer (MSIE) 4.0. Je to tzv. WYSWIG (Wat You See Is What You Get) editor, což znamená, že při úpravách v něm stránka vypadá přesně tak, jak se později zobrazí v prohlížeči. Tvorba stránek v něm se vyznačuje tím, že není třeba znát téměř vůbec syntaxi jazyka HTML (ne že by to byl pro mě problém, ale je to pohodlnější) a pracuje se s ním podobně jako s obyčejným textovým editorem. Jediná stránka, která v něm nebyla vytvořena, je skrytá stránka s tzv. rámci, která byla napsána v Poznámkovém bloku s využitím nápovědy k formátu HTML dodávané k editoru HomeSite. Časopis je kocipován primárně pro použití s MSIE, ale velké problémy by neměly být ani s ostatními prohlížeči (Netscape Navigator, Opera,...).

Na úpravy grafiky byla používána shareware verze editoru Paint Shop Pro (PSP) 5.0 a plná verze Adobe Photoshop 4.0. Oba tyto editory se vhodně doplňovaly, PSP je třeba o něco lepší na kreslení, kdežto Photoshop má zase propracovanější efekty s už hotovým obrázkem. Většina grafiky je uložena v internetovém formátu GIF, něco málo v JPEG.

Závěr

Tak to by bylo zhruba všechno, co jsem chtěl do úvodníku napsat. Přeji Vám příjemné počtení a doufám že čas strávený nad přelouskáváním tohoto časopisu nebudete považovat za zbytečný.

David Majda

šéfredaktor